8 Şubat 2012 Çarşamba

Yelkenli Tekne ve Kısımları

                                                                                                                                                            
FURUNO Denizcilik Eğitim Merkezi - www.furunodenizcilik.com
Web sayfamızı ziyaret ederseniz mutlu oluruz, umarız bloglarımızdaki bilgiler sizlere yaralı olur...

YELKENLİ TEKNE 

Bir yelkenli teknede 3 ana unsur vardır:

  • taşıyıcı unsur – Tekne
  • yürütücü unsur – Yelken ve Arma
  • tamamlayıcı unsur – Ekipman 

TEKNE 

Asıl tekne:






Sabit bir “omurga” üzerine yer yüzeyine dik olarak oturtulmuş “postalar” ve bu postalara tutturularak kaplanmış kaplama tahtalarından oluşur. Omurgadan “baş tarafa” (teknenin önü) ve “kıç tarafa” (teknenin arkası) doğru “bodoslama” diye adlandırılan yine omurga niteliğinde parçalar uzanır. Üzerinde gezinti yapılan bölümler teknenin “güverte”sidir. Güvertenin taşınabilmesi için her postanın kafalarını birbirine bağlayan yatay tahtalar mevcuttur. Bunlara “kemere” adı verilir. Postanın bir tarafından diğer tarafa kadar uzatılmayan kısa bırakılmış kemerelere de “öksüz kemere” denir. Teknenin boyunca postaların kafalarını üstten bağlayan parçaya “küpeşte”, kemerelerin kafalarını yandan bağlayan tahtalara da “yumru” adı verilir. Kamara veya köprü üstü gibi yaşam mahallerinin, küpeşte hattının haricinde rüzgara ekstra alan yapan kısımlarına “kasara” denir. 





Teknenin su altında kalan bölümüne “karina” denir. Karinanın boyuna ise  su çekimi denir. İngilizce’de “drought”, okunuşu “draft” olarak adlandırılır. Teknede dışta yanlar için “borda” kelimesi kullanılır. Küpeşte ile su arasındaki mesafeye de serbest borda yüksekliği denir. Su çekimi ile serbest borda yüksekliği ters orantılıdır.



Sabit olmayan kısımları: 

Omurgaya haricen cıvatalarla tutturulan, deniz içinde yan kaymaları önlemek için bir yüzey olarak ve ağır olması dolayısıyla ağırlık merkezini aşağıya çekmekte kullanılan bölüme ise “Salma” adı verilir.

“Dümen palası” ve “yeke” ise teknenin manevrasını yapmak için kullanılan kısmıdır. Tekne ilerledikçe göreli olarak deniz suyu akan bir su halini alır. Bu su akışkanının kuvveti teknenin o sıradaki hızı ile doğru orantılıdır. Dümen palası, yekeyi veya dümen simidini çevirmek suretiyle bu su akışkanının önüne engel olarak koşulur. Bu sayede de teknenin manevra yapması sağlanır. Sonuç olarak tekne ne kadar hızlı ise manevrası da o kadar güçlü olacaktır.


Sabit olan kısımları: 

Bazı halatları sabitlemeye yarayan takımlar



  • koç boynuzları – halatları volta ederiz
  • kilitler – kol kapatıldığında geçen halatı geri bırakmaz
  • cem kilitler – içinden geçen halatı geri bırakmaz
  • kıstırma kilitler – içine sokulan halatı tutar
  • vinçler – yük binen halatları germek için kullanılır
Halatların akışına yön veren veya sınırlayan takımlar


  • kurt ağzı – halatların içinde tutar
  • makaralar – yönlendirme veya çoklu kullanılırsa yükü azaltır
  • köprücük – halatları yönlendirir

Direk tellerinin bağlantıları


  • mapalar – teknede sabitleme ve bağlantı yerleridir
  • D kilitler – ara bağlantıdır
  • Liftinler – tel halatların gerginliklerini ayarlar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder